Konsultacje społeczne dla sektora meblarskiego
Koncepcja programu promocji sektora meblarskiego na lata 2024-2029
Wprowadzenie
W celu wzmocnienia rozpoznawalności polskiej gospodarki jako nowoczesnej i innowacyjnej oraz wykorzystania skali potencjału eksportowego firm z sektora MŚP zostały przygotowane sektorowe programy promocji. Umożliwiają one zwiększenie aktywności polskich MŚP na rynkach zagranicznych, poprzez udział przedsiębiorców w prestiżowych imprezach wystawienniczych, co w konsekwencji przyczyni się do włączenia ich w ekosystem promocji Marki Polskiej Gospodarki.
Sektorowe programy promocji zostały przygotowane dla branż istotnych dla podniesienia innowacyjności polskiej gospodarki, mających potencjał eksportowy bądź innowacyjny, w tym dla branży meblarskiej.
Sektorowe programy promocji obejmują 6 letni okres realizacji (lata 2024-2029).
Będą obejmowały organizację stoisk narodowych na najważniejszych branżowych wydarzeniach targowych, a także działania promocyjne na rynkach perspektywicznych, które są zawarte w niniejszej koncepcji.
Część 1 - rynki perspektywiczne
Ze względu na spowolnienie krajowego popytu oraz nadchodzące spowolnienia gospodarek krajów Unii Europejskiej (spadek PKB) firmy z branży meblarskiej muszą szukać nowych rynków zbytu – często odległych, ale o dużej chłonności (rosnąca liczba ludności, bogacenie się społeczeństwa).
Obecna sytuacja geopolityczna, a także wcześniej pandemia Covid-19 zmusiła firmy z branży do przebudowy łańcucha dostaw, dlatego tym bardziej przedsiębiorstwa meblarskie powinny szukać nowych możliwości zbytu.
Szczególnie atrakcyjnym rynkiem dla polskiego sektora meblarskiego są Stany Zjednoczone. Kraj ten jest obecnie największym importerem mebli na świecie i pozostanie nim wg prognoz do co najmniej 2026 roku.
Kolejnym obiecującym rynkiem są dynamicznie rozwijające się Indie. Według prognoz, rynki azjatyckie będą notować najwyższy średni roczny wzrost w imporcie mebli w latach 2023-2026.
Część 2 – międzynarodowe wydarzenia targowe
- Stoiska narodowe
Stoiska narodowe będą stanowiły swoisty HUB informacji o branży meblarskiej oraz miejsce nawiązywania kontaktów pomiędzy przedsiębiorcami, instytucjami otoczenia biznesu oraz potencjalnymi kupcami
i dziennikarzami zagranicznymi.
Obecność zewnętrznego eksperta branżowego na stoisku narodowym zapewni profesjonalne źródło informacji o branży.
W celu wzmocnienia efektu promocji zostanie przygotowana nowoczesna wizualizacja stoiska narodowego, uwzględniająca działający już system identyfikacji wizualnej Marki Polskiej Gospodarki.
Idea stoiska narodowego Brand HUB obejmować będzie zebranie pod wspólną aranżacją przedsiębiorców obecnych na targach, co pozwoli uzyskać efekt skali.
Lista targów, na których będą zorganizowane stoiska narodowe
Ze względu na wysokość przewidzianej alokacji na poszczególne lata realizacji programu, a także zamiar koncentracji działań na kluczowych imprezach branżowych, koncepcja zakłada organizację 1 stoiska narodowego w latach 2024 i 2029 oraz 2 stoisk narodowych w latach 2025-2028.
Poniżej znajduje się lista wybranych targów o zasięgu międzynarodowym, na których zorganizowane zostaną narodowe stoiska informacyjno – promocyjne:
Lp. |
Nazwa targów |
Miejsce odbywania się targów |
Termin odbywania się targów |
Wielkość powierzchni wystawienniczej (max m2) |
1. |
High Point Autumn Edition 2024 |
High Point, USA |
IV kw. 2024 r. |
70 m2 |
2. |
High Point Spring Edition 2025 |
High Point, USA |
II kw. 2025 r. |
70 m2 |
3. |
High Point Autumn Edition 2025 |
High Point, USA |
IV kw. 2025 r. |
70 m2 |
4. |
High Point Spring Edition 2026 |
High Point, USA |
II kw. 2026 r. |
70 m2 |
5. |
Delhi INDEX 2026 |
Delhi, Indie |
III kw. 2026 r. |
70 m2 |
6. |
High Point Spring Edition 2027 |
High Point, USA |
II kw. 2027 r. |
70 m2 |
7. |
High Point Autumn Edition 2027 |
High Point, USA |
IV kw. 2027 r. |
70 m2 |
8. |
High Point Spring Edition 2028 |
High Point, USA |
II kw. 2028 r. |
70 m2 |
9. |
Delhi INDEX 2028 |
Delhi, Indie |
III kw. 2028 r. |
70 m2 |
10. |
High Point Spring Edition 2029 |
High Point, USA |
II kw. 2029 r. |
70 m2 |
Kody PKD firm, do których skierowany jest Program:
31.0 Produkcja mebli,
46.15 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą mebli, artykułów gospodarstwa domowego i drobnych wyrobów metalowych,
46.47 Sprzedaż hurtowa mebli, dywanów i sprzętu oświetleniowego,
46.65 Sprzedaż hurtowa mebli biurowych,
74.1 Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.