login:  hasło:

Jakie wyzwania stoją przed polską branżą meblarską?

22-09-2021

Jakie wyzwania stoją przed polską branżą meblarską?

„Dekada wyzwań dla polskiej branży meblarskiej” – to temat przewodni VI Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego „Polskie meble – konkurencyjna Polska”, który miał miejsce 15 września 2021 r. podczas targów DREMA w Poznaniu. Organizatorem wydarzenia była Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, a współorganizatorami Międzynarodowe Targi Poznańskie i Promedia Jerzy Osika. Kongres odbył się dzięki wsparciu Partnerów Strategicznych, firm: AGGE, EGGER, Bank Pekao S.A. W takcie wydarzenia specjaliści przeanalizowali m.in. trendy na rynku meblarskim oraz zaprezentowwali wyzwania i możliwości, jakie stoją przed polskimi producentami. Przyznano również statuetki Ambasadorów Meblarstwa za społeczną odpowiedzialność w biznesie.

W czasach zmian, wynikających z pandemii, Kongres wpisał się w potrzeby przedstawicieli branży meblarskiej, dla których, szczególnie teraz, istotna jest możliwość pozyskiwania ważnych dla nich informacji i wymiany poglądów, by wspólnie łatwiej radzić sobie z nowymi wyzwaniami. Do tego właśnie, witając uczestników, zachęcał Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli i  grupy Szynaka Meble. Tomasz Kobierski, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich, które w tym roku obchodzą swój setny jubileusz, podkreślił natomiast w swym powitalnym wystąpieniu znaczenie branży meblarskiej dla polskiej gospodarki, jak też rolę targów, jako ważnego miejsca spotkań. Chęć poszerzania wiedzy to najlepsza prognoza dla branży, zaznaczył z kolei prowadzący spotkanie Jerzy Osika, prezes Promedia, dziękując za licznie przybycie uczestnikom Kongresu.

Najlepszą receptą na  czekające nas wyzwania są nowe rozwiązania, dlatego w otwierającym Kongres wykładzie, Piotr Dardziński, Prezes Centrum Łukasiewicz, Łukasiewicz Sieć Badawcza, zapraszał przedsiębiorców otwartych na innowacje do korzystania z wiedzy naukowców i inżynierów na potrzeby przemysłu meblarskiego. Poparty praktycznymi przykładami wykład potwierdził, że intensyfikacja współpracy między nauką i biznesem jest koniecznym warunkiem, by odnosić sukcesy w coraz szybciej zmieniającej się, mniej przewidywalnej i bardziej wymagającej rzeczywistości.  

Jak, w obliczu pandemii SARS-COV-2, zmieniły się zachowania klientów i sprzedaż mebli? Z odpowiedzią na to pytanie zmierzyli się zaproszeni do panelu dyskusyjnego eksperci: Maciej Krzyczkowski, Menedżer ds. Współpracy z Sektorem Publicznym IKEA Retail Polska, Jakob Nyiro, Associate Director Category Management WAYFAIR i Tomasz Wiktorski, właściciel B+R STUDIO. W pierwszej kolejności zwrócili oni uwagę, że  wpływ częstszego przebywania w przestrzeni mieszkalnej przełożył się bezpośrednio na wzrost zainteresowania konsumentów zakupem mebli. Przeniesienie pracy do domu podniosło zapotrzebowanie gospodarstw domowych na meble biurowe, a przez ograniczenie spożywania posiłków w restauracjach, kuchnia stała się centrum domowego życia, co wpłynęło pozytywnie na sprzedaż mebli i akcesoriów kuchennych. Większa niż dotąd potrzeba spędzania czasu na świeżym powietrzu, zaowocowała z kolei rosnącym popytem na meble ogrodowe. W handlu wzrósł udział zakupów online, jak też wzrosło znaczenie sprzedaży wielokanałowej i oczekiwania klientów związane z podnoszeniem jakości obsługi. Zdaniem ekspertów, pandemia potwierdziła konieczność budowania silnych marek w oparciu o wartości, zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność w biznesie. Zgodnie stwierdzono, że planując przyszłość, należy baczniej obserwować także zmiany demograficzne i potrzeby różnych grup docelowych, począwszy od milenialsów i generacji Z po seniorów.

O tym, jak przebiega ewolucja krajowego sektora w stronę nowych motorów wzrostu, można się było dowiedzieć z wystąpienia Kamila Zduniuka, ekonomisty w Departamencie Analiz Sektorowych Banku Pekao S.A., który omówił dane zaprezentowane w raporcie branżowym „Polskie meblarstwo 4.0”. Wynika z niego, że polski sektor meblarski, dzięki swej determinacji i elastyczności, dobrze sobie radzi w czasach pandemii i stale jest jedną z najlepszych wizytówek polskiej gospodarki, będąc drugim na świecie (po Chinach) i pierwszym w Europie (przed Niemcami) eksporterem mebli. Z drugiej strony, dominacja podwykonawczego modelu biznesowego powoduje, że wartość jednostkowa eksportu polskich mebli należy do najniższych w Europie, co może skutkować dalszym obniżaniem marży. Raport potwierdza, że powinniśmy mocniej niż dotąd, zdobywać nowe rynki zbytu, inwestować w jakość operacyjną, dostosowując się do rewolucji technologicznej, jak też poszukiwać wartości dodanej, wynikającej m.in. z własnej marki, designu i inwestowania w jakość doświadczenia klienta („customer experience”).  Świetnie przygotowany raport, z mnóstwem interesujących danych statystycznych i wniosków, cieszył się wielkim zainteresowaniem wśród uczestników Kongresu, którzy na miejscu otrzymali go w wersji drukowanej, bezpłatnie.

Raport okazał się doskonałym wstępem do debaty poświęconej szansom i zagrożeniom dla utrzymania konkurencyjności polskiej branży meblarskiej na rynkach zagranicznych w najbliższej dekadzie. Do udziału w dyskusji zaproszono branżowe autorytety: Jana Szynakę –Prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli i grupy Szynaka Meble, Tomasza Salewicza – Członka Zarządu HM Helvetia Meble oraz Michała Kuryłło – Członka Zarządu, Dyrektora Sprzedaży i Marketingu Paged Meble. Wśród zjawisk, które mogą być największym zagrożeniem dla międzynarodowej konkurencyjności polskiej branży meblarskiej, eksperci w pierwszej kolejności zwrócili uwagę na wzrost kosztów zaopatrzenia w potrzebne do produkcji materiały i komponenty, jak też na rosnące ceny energii i koszty pracy. Zdaniem rozmówców, tam, gdzie są zagrożenia, można znaleźć też szanse, do których zaliczyli m.in. lepsze wykorzystanie: posiadanych zasobów, okazji rynkowych (jak ograniczanie przez USA importu z Chin), potencjału e-commerce w eksporcie i kreowania polskich marek na rynkach zagranicznych. 

Możliwości finansowania ekspansji zagranicznej branży meblarskiej przedstawił w swoim wykładzie Andrzej Latoszek – ekspert z Departamentu Bankowości Międzynarodowej i Finansowania Eksportu Banku Pekao S.A.

Następnie, podczas interaktywnego wykładu pt. „Twoja firma będzie tak dobra, jak Ty sam”, który poprowadził Jerzy Osika – ekspert edukacji biznesowej i rozwoju osobistego, uczestnicy dowiedzieli się, jak dbając o wzrost swoich kompetencji osobistych, przyspieszą rozwój swoich firm, a dzięki lepszemu zarządzaniu samym sobą, sprawniej będą zarządzać ludźmi i procesami w biznesie.  

Po podsumowaniu kongresu, Jan Szynaka – Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Prezes grupy Szynaka Meble oraz Joanna Kucharska – Dyrektor Grupy Produktów Międzynarodowych Targów Poznańskich, wręczyli statuetki Ambasadorów Meblarstwa za społeczną odpowiedzialność w biznesie. W imieniu swoich firm, nagrody odebrali: Artur Okliński, Dyrektor Generalny GTV Poland, Barbara Żerdzicka, Dyrektor Departamentu Zakupów Handlowych Black Red White, Eryk Szczygioł, Prezes DES Meble, Robert Chmielewski, Właściciel & CEO Complet Chmielewscy oraz Jarosław Masina, Kierownik Działu Marketingu – Rzecznik Prasowy SWISS KRONO.

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli dziękuje wszystkim uczestnikom, współorganizatorom i partnerom oraz wykładowcom i ekspertom biorącym udział w panelach  dyskusyjnych za osobisty wkład i zaangażowanie we współtworzenie wydarzenia, dostarczającego branży meblarskiej tak potrzebnej dziś wiedzy, inspiracji i motywacji.