login:  hasło:

Perspektywy i wyzwania polskiej branży meblarskiej

26-09-2024

Podsumowanie IX Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego

11 września, podczas targów DREMA w Poznaniu, branża meblarska już po raz 9. spotkała się na Ogólnopolskim Kongresie Meblarskim. Dyskutowano przede wszystkim o rynku surowca drzewnego, bo dzisiaj to właśnie problemy z drewnem spędzają sen z powiek polskim przedsiębiorcom.

Ogólnopolski Kongres Meblarski „Polskie meble – konkurencyjna Polska” jest organizowany co roku przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli, przy wsparciu Grupy MTP, targów DREMA i firmy Promedia Jerzy Osika. Wydarzenie jest cenną platformą wymiany doświadczeń, a także areną wypracowania najlepszych rozwiązań dla przedsiębiorców i całej branży. Tym razem do Poznania przybyli przedstawiciele nie tylko meblarstwa, ale całej branży drzewnej w tym tartacznej, sklejkowej, płytowej, stolarki budowlanej, papierniczej, reprezentanci organizacji i stowarzyszeń, a także Lasów Państwowych. Jak się okazuje tylko wspólne działania dają szanse na poprawę funkcjonowania, a w efekcie konkurencyjności polskiej branży drzewno-meblarskiej.

W imieniu Jana Szynaki, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, uczestników spotkania przywitał Jarosław Michniuk, członek Rady Izby i CEO Paged.

- Branża drzewna ma perspektywy, ale ma również wyzwania – tymi słowami rozpoczął Kongres Jarosław Michniuk. - Na świecie konkurencja się rozwija, a nasze tempo rozwoju spada. O ile rozwój innych krajów jest niezależny od państwa polskiego i musimy przyjąć go z pokorą, o tyle mamy wpływ na inne obszary. Z pewnością dotyczy to pozyskania naszego głównego surowca, czyli drewna. Przez ostatnie trzy lata ceny surowca drzewnego w Polsce były najwyższe w Europie, co mówię z pełną odpowiedzialnością w obecności przedstawicieli Lasów Państwowych.

W obliczu tych wyzwań trudno o optymizm. Tym bardziej, że analitycy od dłuższego czasu alarmują o pogarszających się wynikach przemysłu meblarskiego i drzewnego. Czy można liczyć na poprawę sytuacji w najbliższym czasie? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjął Tomasz Wiktorski z B+R Studio, który jak zwykle przedstawił kilka istotnych faktów. Najważniejszy z nich to wyraźny trend spadkowy, który odnotowywany jest od dwóch lat. Jak wskazuje ekspert z B+R Studio przyszłość będzie w dużej mierze zależeć od rynku drewna.

- Potrzebujemy stabilności i konkurencyjnych warunków funkcjonowania. Apeluję do rządu – oczekujemy konkurencymych kosztów energii, dostępu do surowców, mądrej gospodarki leśnej i polityki imigracyjnej. Sektor drzewno-meblarski ma mnóstwo wyzwań i oczekuje przyjaznych przepisów, a nie kłód pod nogi – zwraca uwagę Tomasz Wiktorski.

Uzupełnieniem danych statycznych był wykład pt. „Branża drzewno-meblarska. Bieżące trendy rozwojowe i perspektywy na 2025 rok”, wygłoszony przez Krzysztofa Mrówczyńskiego, eksperta z Banku PEKAO S.A.

Pod apelem Tomasza Wiktorskiego mogliby się podpisać uczestnicy debaty pt. „Sytuacja przemysłu meblarskiego i drzewnego – perspektywy na najbliższe lata”. Prelegenci – Piotr Poziomski, prezydent Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego; Bartosz Bezubik, prezes zarządu Biaform, v-ce prezes Stowarzyszenia Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce; Janusz Turski, dyrektor generalny Stowarzyszenia Papierników Polskich i Tomasz Wiktorski, właściciel B+R Studio – zgadzają się, że stabilny dostęp do surowca to podstawa funkcjonowania branży drzewnej. Oczekują uczciwych i transparentnych zasad sprzedaży drewna, które będą preferować i wspierać przemysł drzewny w Polsce.

Zdaniem przedstawicieli przemysłu meblarskiego i drzewnego decyzje Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie gospodarki leśnej mogą oznaczać ogromne straty, a lista wyzwań i zagrożeń dotyczących zaopatrzenia branży drzewnej w surowiec jest bardzo długa, o czym dyskutowano podczas kolejnego panelu pt. „Perspektywy zaopatrzenia branży drzewnej w surowiec drzewny: wyzwania i zagrożenia”, w którym wzięli udział Jerzy Majewski, członek rady nadzorczej MM Kwidzyn; Waldemar Zawiślak, członek zarządu, dyrektor sprzedaży Egger Biskupiec; Jarosław Michniuk, CEO Paged. Zdają oni sobie sprawę, że wyłączenie z wycinki 20 proc. lasów, o którym mowa w kontrowersyjnym moratorium styczniowym, to postulat wyborczy koalicji rządzącej i trudno będzie z niego zrezygnować.

Wobec tych wszystkich problemów branży pojawił się pozytywny element, mianowicie powrót do certyfikacji gospodarki leśnej. Korzyści z certyfikacji są ogromne i wykraczają daleko poza sferę ekologii, o czym mówiono podczas panelu pt. „Jakie korzyści daje certyfikacja gospodarki leśnej przyrodzie, zarządcom lasów i przemysłowi drzewnemu i społeczeństwu?”.

Zarówno Marek Rzońca, koordynator FSC ds. Leśnictwa, jak i Krzysztof Jodłowski, przewodniczący Rady PEFC, podkreślali, że w Polsce gospodarka leśna prowadzona jest w trzech obszarach: społecznym, gospodarczym i przyrodniczym. Jest to zbieżne z misją organizacji certyfikujących. Aby dyskusja na temat certyfikacji nie była jednostronna, do udziału zaproszono również przedstawicieli firm, Janusza Komurkiewicza, członka zarządu ds. marketingu Fakro oraz Macieja Zdzieborskiego, Raw Material Developer IKEA Purchasing, którzy przyznali, że w ich polityce surowcowej systemy certyfikacji są kluczowe.

Podczas wszystkich paneli dyskusyjnych przedkładano problem wizurunku branży drzewnej, który w ostatnich miesiącach, delikatnie mówiąc, nieco podupadł. Remedium na to jest edukacja społeczeństwa oraz rzetelny i spójny przekaz całej branży. Nad tą kwestią pochyliły się prelegentki ostaniego panelu dyskusyjnego, który odbył się podczas IX Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego: Agnieszka Chmielewska, specjalistka ds. marketingu Complet Furniture oraz Natalia Wysocka reprezentująca Protest Branży Drzewnej.

Zwieńczeniem Kongresu Meblarskiego było wręczenie statuetek Ambasadorów Meblarstwa, które przyznawane są przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli dla osób i firm, które w szczególny sposób przyczyniły się do rozwoju branży meblarskiej. Zwycięzcami tegorocznej edycji zostali: Joanna Kucharska z Grupy MTP, Maciej Zdzieborski z IKEA Purchasing oraz Andrzej Półrolniczak, który odebrał Ambsadora Meblarstwa dla targów DREMA.

Ogólnopolski Kongres Meblarski odbył się pod patronatem medialnym magazynów i portali: „Biznes.meble.pl”, „Meblarstwo. Komponenty i technologie”, „Kurier Drzewny”. Partnerami strategicznymi spotkania byli: Bank Peko S.A., Egger, GTV i Meblopol.

Wszystkim firmom i osobom zaangażowanym w organizację tegorocznego wydarzenia OIGPM przekazuje serdeczne podziękowania i już dziś zaprasza na przyszłoroczną, jubileuszową edycję Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego.